Menu

Detailing succes tips

Tips voor steenslag reparatie

Zorg er voor dat uw auto gewassen is. Voor het allerbeste resultaat de behandelende delen vooraf polijsten. Dit kan tevens met de Gickx polijst/kras her stel kit.

Let op bij het na-bewerken: Soms kan de kleur/lak hardnekkig aanhechten, hierdoor is het na-bewerken met de spatel niet mogelijk. Gebruik dan alleen de microvezeldoek met paint-remover. Wrijf rustiger over de ingelakte plekjes zodat het de restant kleur/lak verwijderd. (laat de paint-remover ze werk doen..) Niet hard drukken/wrijven!

Het is belangrijk dat u de juiste kleur voor uw auto gebruikt. Hiervoor dient u de kleurcode op te vragen. Bij bijna elk auto merk zit deze op een andere locatie. Via Google kunt u zoeken naar de juiste locatie van de kleurcode, zoek bijvoorbeeld op; Waar kan ik de kleurcode van BMW E46 vinden. Mocht u op Google niks vinden, adviseren wij naar uw onderhoudsgarage te bellen. De onderhoudsgarage kan doorgaans via het kenteken uw kleurcode vinden.

Bekijk eerst de instructie video! Bij de pagina gratis instructie video’s.

Behandel een auto het liefst in de schaduw. Als de mogelijkheid zich biedt gelieve binnen bij kunstlicht. In de schaduw en uit de wind, is de lak het beste te bewerken.

Wanneer u de lak aanbrengt op de steenslag doe dit dan niet te dik. Als de lak te dik in 1 keer wordt aangebracht zal het drogen zeer lang duren. Breng de lak met een kleine streep beweging aan, dit is vooral belangrijk bij metallic lak! Wanneer u de lak in een streepbeweging aan brengt, verdeeld u de metallic deeltjes goed over de steenslag plek, dit zorgt voor het minste kleurverschil. Is de steenslag plek te grof om 1 x te dekken. doe dit dan 2/3 keer tot deze goed gevuld is.

Geef de lak altijd voldoende tijd te drogen, houdt minimaal 10 minuten aan.

let op bij het verwijderen van de overtollige lak, de spatel altijd schuin te houden. Verwijder de overtollige lak met beleid van uw carrosserie !

Loop altijd uw auto rondom even na. Vaak is de lak van deurportieren beschadigd, door het openen en sluiten van de portier. Ook een plek om na te lopen is de achterbumper, hierbij is de bovenzijde van de bumper vaak beschadigd door het in/uitladen van goederen.

Tips voor krassen verwijderen / polijsten

Zorg altijd voor het bewerken dat de auto schoon is.

De Gickx polijst/kras-kit werkt in combinatie met een accuboor, gebruik hierbij het liefste een accuboor van een beter merk. Vaak hebben deze meer kracht en een snellere rotatie snelheid. Bij Gickx hebben we gewerkt met de goedkoopste accuboor van de Praxis, de Xceed ex12cd (29 euro). Deze boor werkt prima, maar mist wel wat kracht. Houd er dus rekening mee met het polijsten. Met een zwakkere boor zult u langzamer over de behandelende carrosserie delen moeten poetsen. Zijn er na het polijsten nog krassen/doffe plekken zichtbaar, de plekken nogmaals polijsten.

Na een aantal x gebruik te hebben gemaakt van de De Gickx polijst/kras-kit zal de Hard/Soft polijstpad niet goed meer werken doordat deze vol zit met polijstpasta. Was deze in een emmer/wasbak met sop. Leg ze in water met afwasmiddel en knijp ze in het water in/uit. Dit geld ook voor het schoonmaken van polijstpads van een polijst machine. Zie hier foto’s.

Vuile polijst pads

Na het wassen.

Polijst pads als nieuw

Leg na het schoonmaken de polijstpads op de verwarming om te drogen.

Bij de De Gickx polijst/kras-kit kit wordt Tolecut schuurpapier geleverd. Dit is gemaakt om kleine oneffenheden/ krassen DROOG te schuren om vervolgens te polijsten. Dit werkt super! Doorgaans wordt er met schuurblokjes of wetsand schuurpapier gewerkt, dit heeft echter niet het resultaat van Tolecut. Vergeet dus schuurblokjes en wetsand schuurpapier. Voor de professionele of hobby detailer is deze Tolecut onmisbaar. De kleinste oneffenheden worden door dit nieuwe systeem perfect bewerkt.

Voorkom Hologrammen in de zon! Als u de behandelende delen polijst met een rotatie polijstmachine, altijd zoveel mogelijk banen maken. Het is de bedoeling dat u overlappende banen maakt, van links naar rechts-boven naar onder.